N-VA dient klacht in bij gouverneur over verloop van online-gemeenteraad: “Chaos alom”

Op 7 december 2021

Nu een van de gemeenteraadsleden uit de meerderheid afwezig was, had de meerderheid geen meerderheid in stemmen meer. “We wisten op voorhand dat de coalitie een zeer nipte meerderheid had, en dat dit vroeg of laat problemen zou geven”, aldus Sminate. “We zenden twee klachten in naar de gouverneur over afgelopen gemeenteraad.”

Hevige discussies op gemeenteraden in Londerzeel zijn in deze legislatuur helemaal geen uitzondering. Dat is een gevolg van de nieuwe meerderheid die na de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 werd gevormd: Conny Moons (LWD) werd burgemeester met de coalitie LWD-CD&V-Groen met een nipte meerderheid van dertien zetels op 25. Parlementslid en toenmalig burgemeester Nadia Sminate (N-VA) belandde op de oppositiebanken en beloofde hevig oppositiewerk.

Het laatste wapenfeit: de online-gemeenteraad eind november. “Het was chaos alom”, zegt Sminate. “De voorzitter en burgemeester waren niet aanwezig om 20 uur, pas 17 minuten later lukte dat. Een ander lid van de meerderheid bleef afwezig, waardoor de reeds krappe meerderheid in normale omstandigheden, niet gehaald werd. 12 leden van de meerderheid (LWD, CD&V en Groen) tegenover 12 leden van de oppositie (N-VA en Pro1840) maakte dat het bestuur afhankelijk werd van het stemgedrag van de oppositie.”

Sminate zegt ook dat N-VA zélf punten op de agenda zette over de stemming van mandaten. “Die moesten nu geagendeerd worden, maar de meerderheid vergat dat”, zegt ze.

“Uiteindelijk zijn bij de stemming over die zeven mandaten, twee mandaten naar de oppositie gegaan. Bij staking van stemmen gaat het mandaat naar de jongste kandidaat. Ik heb altijd al gezegd dat een krappe meerderheid van één zetel voor een onstabiel bestuur zou zorgen. De oppositie moet strijden om punten die ze zelf geagendeerd heeft, behandeld te zien. De meerderheid probeert die uit te stellen of af te voeren, maar heeft daarvoor niet altijd een meerderheid. Daarom dienen wij klacht in bij de gouverneur.”

Lees verder via: Het Nieuwsblad/Regionaal: Brussel-Noordrand of Het Laatste Nieuws/de Ring-Brussel