"Maar jullie negeren versleten riolering!"

Op 26 november 2020

Het centrum van Londerzeel krijgt in het voorjaar een grondige renovatiebeurt. Zo zullen de kasseien afgevlakt worden om het centrum veiliger te maken. Aan de tot op de draad versleten riolering wordt voorlopig niks gedaan. En dat schiet bij oppositiepartijen PRO en N-VA in het verkeerde keelgat. "Die riolering is 100 jaar oud en staat op instorten, er moet nú ingegrepen worden om miserie te voorkomen", klinkt het.

De discussie over de werken in het centrum blijft de gemoederen in Londerzeel verhitten. De handelaars waren eerder al niet te spreken over de timing van de werken, maar nu stelt ook de oppositie vragen bij de precieze invulling van het plan, meer bepaald over de riolering.

Voor de duidelijkheid: alle partijen - meerderheid én oppositie - zijn het er unaniem over eens dat het centrum aangepakt moet worden. "Dat stond zelfs bij alle partijen op de verkiezingsagenda. Dus laat ons wel wezen dat we hier wel degelijk vóór zijn", klinkt het bij Nadia Sminate van oppositiepartij N-VA. Voor burgemeester Moons en de meerderheid staat de veiligheid van de gevaarlijke kasseien in de dorpskern voorop. Alle partijen erkennen dat en willen er wat aan doen. Op het plan staat dat de kasseien worden afgevlakt. Zo behouden ze hun charme en pittoreske uitstraling, maar worden ze minder gevaarlijk.

Riolering aan vervanging toe

Maar wat dan met de riolering? Volgens oppositieraadsleden Bart Van Doren, Nadia Sminate (beiden N-VA) als Tom Troch (Pro1840) moet die dringend aangepakt worden om verzakkingen te voorkomen, en liefst tijdens deze wegenwerken om de handelaars maar één keer werken voor de deur te bezorgen.

Eind vorige legislatuur liet toenmalig burgemeester Nadia Sminate (N-VA) een cameraonderzoek uitvoeren in de riolering om een verslag van de toestand op te maken. "Dat moest toen afgebroken worden omdat er brokstukken naar beneden vielen terwijl de camera aan de slag ging", vertelt ze na. "Om maar te benadrukken hoe nodig die werken zijn." Het rioleringsstelsel is overigens nog steeds niet gescheiden. Het vernieuwen en scheiden van de rioleringen op die plek staat bij Aquafin ingepland over ongeveer 8 jaar, zo blijkt. "Als er geen geld is om het zelf eerder te doen, dan snap ik dat. Maar dit is pure nalatigheid. De Vlaamse Overheid deed een projectoproep om de achterstand weg te kunnen werken. 75% van de kosten wordt gesubsidieerd. De 180 aanvragen kregen elk goedkeuring. Goed voor een investering van 291 miljoen euro. Londerzeel stond zelfs niet op de lijst met aanvragen. Voor ons is dit pure nalatigheid en op zijn minst gezegd een gemiste kans!" Die subsidie van Zuhal Demir is voorzien voor 2021. Het biedt de mogelijkheid om de riolering en het wegdek samen aan te pakken. En dus veel centen te besparen.

Lees verder via: Het Laatste Nieuws/de Ring-Brussel

Nadia Sminate (n-va) & MARGO KOEKOEKX