Zwerfvuil verdraagt geen halfslachtige oplossingen

Op 27 maart 2018, over deze onderwerpen: Activiteiten & Afdelingswerking, Burgemeester
statiegeld_-_foto

Recent laait de discussie over de invoer van statiegeld op petflessen en blikjes weer op. Het is een thema dat leeft, en iedereen aanbelangt. “Dat is maar logisch”, zegt burgemeester Nadia Sminate (N-VA). “Iedereen ijvert voor een propere buurt, wij ook! De invoer van statiegeld mag echter de lokale middenstand niet op kosten jagen en moet voor de consument in praktijk werkbaar zijn.”

Indien verkopers van petflessen en blikjes moeten investeren in terugnamemachines om het leeggoed aan te nemen en uit te betalen zoals die nu bestaan voor glazen flessen staan onze handelaars voor een investering van 40.000 euro, iets wat voor kleine zelfstandigen moeilijk te dragen valt. Bovendien moet er voorzien worden in extra ruimte om al dat leeggoed te stockeren. Ook de consument zal alle lege blikjes en petflessen moeten bewaren.

Dit alles om de PMD-zak te vervangen die op dit moment best goed werkt. Vlaanderen behoort niet voor niets tot de beste leerlingen van de Europese klas wat betreft afval sorteren en recycleren. Nadia Sminate: “Een nieuw systeem voor statiegeld mag de drempel om te sorteren niet opnieuw verhogen. Bovendien willen we vermijden dat water en andere dranken duurder worden voor iedereen om een kleine groep mensen aan te sporen hun afval in de vuilbak te gooien”

Door: Nadia Sminate