N-VA Londerzeel wil opstart vrijwilligerskorps

Op 15 januari 2024

Vrijwilligers zijn altijd nodig én onze gemeente kent reeds een erg sterk vrijwilligersnetwerk, maar N-VA Londerzeel ijvert nu voor de opstart van een vrijwilligerskorps. “De laatste jaren heeft onze gemeente vaak beroep moeten doen op vrijwilligers: vaccinatiecentra bemannen, mensen opvangen die voor oorlog vluchten,… Recent deed onze gemeente nog een oproep aan vrijwilligers om in allerijl zandzakken te komen vullen na de zware regenval en watersnood”, zegt N-VA Londerzeel. “We willen nu werk maken van een team vrijwilligers dat onmiddellijk inzetbaar is in een georganiseerd verband.”

Het verschil met de vrijwilligers die er nu zijn is dat een vrijwilligerskorps een groep van mensen is dat getraind is, op elkaar is ingespeeld en weet hoe ze bijzondere situaties moet aanpakken. Een vrijwilligerskorps kan dan bijvoorbeeld mee het openbaar domein helpen opruimen na wateroverlast of een storm. Zandzakjes vullen en deze ronddragen of drinkwater uitdelen bij plotse wateronderbreking enzovoort.

“Uiteraard moet er eerst met politie en brandweer overlegd worden, zodat de inzet van het vrijwilligerskorps zo efficiënt mogelijk kan gebeuren”, zegt N-VA Londerzeel. “Het kan niet de bedoeling zijn dat deze groep vrijwilligers naast de hulpdiensten en onze gemeentediensten werken.”

De Vlaamse regering heeft bovendien een kant-en-klaar draaiboek ter beschikking voor lokale besturen. “De opstap naar de opstart van zo’n vrijwilligerskorps is dus erg klein, maar de waarde om dergelijk korps in huis te hebben is des te groter”, besluit N-VA Londerzeel