N-VA Londerzeel wil af van gescheurde betonplaatstraten

Op 14 februari 2024, over deze onderwerpen: Openbare werken

N-VA Londerzeel wil de komende legislaturen de zogenaamde betonplaatstraten aanpakken. Na decennia zijn er wel wat betonplaten in slechte staat of vertonen ze barsten. Deze straten zijn ook vaak verbindingsstraten die heel wat zwaar verkeer moeten slikken. “Zowel voor de verkeersveiligheid als voor de rust van de bewoners van de straten dient er dus wat in beweging gezet te worden”, zegt N-VA Londerzeel.

Zeker twintig straten in Londerzeel zijn nog uitgerust met zogenaamde betonplaten. Veel van deze straten worden druk gebruikt door vrachtverkeer of door landbouwvoertuigen en dat is nefast voor de staat van de oude platen. Denk maar aan Pilatusveld, De Spoelberchstraat of Bloemstraat. Op enkele plaatsen tonen de platen barsten, scheuren of kleine verzakkingen. Deze straten enkel lokaal herstellen biedt geen oplossing op lange termijn en de straat zou er bovendien uitzien als een lappendeken vol met opvulsels.

Dit kost uiteraard handen vol geld. Geld dat er momenteel niet is. “We beseffen dat en ook onze inwoners weten dat deze straten op korte termijn niet volledig vervangen kunnen worden. Maar dat mag ons niet beletten onze ambitie uit te spreken”, zegt N-VA Londerzeel.

De mensen die langsheen dergelijke straten wonen ervaren ook heel wat geluidshinder. Dit komt niet zozeer door het betonmateriaal, maar wel door het niveauverschil tussen de aaneenliggende platen. Door het hoogteverschil weg te frezen komen de platen weer op gelijke hoogte te liggen en verdwijnt de oorzaak van het geluid. Nadien worden deze bestreken met een dunne asfaltlaag en bekomen we een goedkopere oplossing op lange termijn.

Een aantal betonplaatstraten, zoals Plas (Aquafin/heraanleg kruispunt met Zwaluwstraat) en Kerkhofstraat (A12 Londerzeel Zuid) maken deel uit van een totaalproject en worden aangepakt in samenwerking met andere partners.