Meerderheid haalt racistische motieven aan in advies inzake erkenning van een lokale geloofsgemeenschap

Op 3 maart 2023

Op de gemeenteraad van 28 februari stond de akteneming van het advies van de gemeente inzake het erkennen van een geloofsgemeenschap op de agenda. De gemeenteraad dient volgens het erkenningsdecreet een advies te geven aan de hogere overheden over de erkenningscriteria waaraan een erkende geloofsgemeenschap moet voldoen. “De motivatie die het bestuur aanhaalt om de ‘Christengemeente Londerzeel’ negatief te adviseren tart alle verbeelding”, zegt fractieleider Nadia Sminate (N-VA).“Hun advies is gebaseerd op feitelijke onjuistheden en racistische motieven.”

Een lokale geloofsgemeenschap kan worden erkend als ze voldoet aan diverse criteria. Meerdere overheden, waaronder ook het lokaal bestuur waar de geloofsgemeenschap zich vestigt, dienen een advies uit te brengen, zo ook voor degeloofsgemeenschap ‘Christengemeente Londerzeel’.

“Je zou denken dat de meerderheid elk criterium objectief tegen het licht houdt en op basis van de afgevinkte criteria een beargumenteerd advies neerlegt. Maar hoe dit bestuur tot ditnegatief advies komt, stoelt op onwaarheden, leugens en zelfs racistische motieven.”

Een lokale geloofsgemeenschap mag noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks buitenlandse financiering of ondersteuning genieten, omdat dit afbreuk doet aan haar onafhankelijkheid. Volgens het collega is dit criterium op zijn minst twijfelachtig te beschouwen, ‘aangezien meerdere leden van het bestuursorgaan de Nederlandse nationaliteit hebben’. “Het college weet niet of er al dan niet geldstromen zijn, maar ze vermoeden het wel, omdat enkele bestuurders de Nederlandse nationaliteit hebben. Hoe durven ze dergelijke onzin uit te kramen? Het zou eens een andere nationaliteit moeten zijn, het kot zou te klein geweest zijn”, zegt Sminate.

Verder stelt het bestuur dat de geloofsgemeenschap tot op heden geen bedienaar van de eredienst heeft, maar indien deze er zou komen, dit het financieel evenwicht zou verstoren en het bestuur zou moeten tussenkomen om de tekorten bij te passen. “Dit klopt absoluut niet”, zegt Sminate. “Het loon van een bedienaar van de eredienst wordt betaald door de federale overheid én niet door een lokaal bestuur.”

Bovendien claimt de meerderheid dat de geloofsgemeenschap geen duurzame contacten met de gemeente erop aanhoudt. “Niets is minder waar”, duidt N-VA. “Deze mensen hebben hun gebouw ter beschikking gesteld voor onze studenten waar ze in alle stilte konden studeren. Studenten konden gebruik maken van hun keukeninfrastructuur en er werd eten voorzien. Bovendien ontving de geloofsgemeenschap in het verleden gemeentelijke subsidies. Zeggen dat er dan geen band is met het verenigingsleven in Londerzeel, is een flagrante leugen.”

“Het is betreurenswaardig dat leugens en zelfs racistische motieven worden aangehaald om dit toch maar negatief te adviseren. We hebben hen er proberen van te overtuigen om dit dossier weerom grondig te herbekijken en met objectieve argumentatie te komen, maar dat heeft niet gebaat. Wat een schande voor dit bestuur, wat een schande voor Londerzeel.Wij nemen als oppositiepartij duidelijk afstand van dit adviesen zijn beschaamd in het college zijn plaats.”