N-VA keurt verslagen Londerzeelse gemeenteraden af want te gering en te goed verstopt voor publiek

Op 3 februari 2020
Verslagen gemeenteraden

N-VA Londerzeel draagt transparantie en openbaarheid van bestuur hoog in het vaandel. Tot op heden bestond het publieke verslag van de gemeenteraad louter uit besluitvormingen en heeft de burger geen enkel idee over tussenkomsten en debatten die gevoerd zijn. “We willen dat iedereen zo volledig mogelijk geïnformeerd wordt en vroegen het gemeentebestuur om het auditieve verslag op de gemeentelijke website te plaatsen”, zegt N-VA raadslid Koen Vanhoof.

Iedere burger heeft het recht om te weten op welke manier er over haar gemeente beslissingen worden genomen en hoe deze tot stand komen. “Elke gemeenteraad opnieuw klopten we op diezelfde nagel”, zegt Vanhoof. “Wij konden het verslag nooit goedkeuren, omdat dit geen correcte weergave van de gemeenteraad betrof.” Het zittingsverslag hoe het nu bestaat is enkel een audiobestand en moet persoonlijk aangevraagd worden bij de Algemeen Directeur.” Met het openbaar én toegankelijker maken van het audioverslag op de website bieden we een laagdrempelige informatiedoorstroming voor elkeen die geïnteresseerd is in wat er op de gemeenteraad besproken en beslist wordt.”

Niet iedereen is immers op de hoogte dat er een audioverslag vrij beschikbaar is, dus wou N-VA Londerzeel dit toegankelijker maken en stelde op de gemeenteraad van 28 januari voor om het verslag duidelijk kenbaar en beschikbaar op de gemeentelijke website te plaatsen.

Dit voorstel werd zonder meer verticaal geklasseerd. Voor de coalitie is het besluitenverslag zonder info over de inhoudelijke discussies blijkbaar voldoende. Dat zelfs dit oppervlakkige verslag goed verstopt zit op de website is voor hen geen issue.
Life-streaming van de gemeenteraad stond in het verkiezingsprogramma van de grootste meerderheidspartij, maar ons voorstel hierover werd enkele maanden geleden ook al verworpen.

“Van een meerderheidspartij die moord en brand schreeuwt wanneer het op transparantie aankomt, hadden we toch iets anders verwacht.”

In de pers: Het Laatste Nieuws/de Ring-Brussel