Londerzeel verzet zich tegen Brusselse stadstol en kilometerheffing

Op 28 januari 2021

De gemeenteraad van januari was niet alleen de eerste van dit nieuwe werkjaar, maar ook eentje met heel wat constructieve beslissingen. Het gemeentebestuur keurde namelijk de N-VA motie tegen de stadstol en de kilometerheffing voor automobilisten die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest binnenrijden goed.

“Ik ben heel tevreden dat de voltallige gemeenteraad -op drie onthoudingen na (PRO1840 en GROEN)- deze motie mee onderschrijft”, zegt Sanne Eeckelers.

Zo’n 1.500 Londerzelenaren pendelen dagelijks naar hun werk in Brussel, waarvan 40% dit met de auto doet. De eenzijdige pestbelasting die Brussel de Vlaming wil opleggen zou onze pendelende inwoners tot zo’n 2.000 euro per jaar kunnen kosten. “Bovendien gaat het niet enkel om werkverplaatsingen, maar ook om vrijetijdsverplaatsingen of levensnoodzakelijke verplaatsingen wanneer je bijvoorbeeld beroep moet doen op de dienstverlening van het UZ Jette.”

De alternatieve vervoermodi zoals randparkings, mobipunten en openbaar vervoer zijn tot op vandaag ontoereikend om op een locatie in Brussel te geraken.

De stadstol is een asociale en discriminerend maatregel voor onze inwoners. “Wij zijn erg tevreden dat ook enkele meerderheidspartijen deze motie hebben meegestemd en hun engagement opnemen om samen met onze buurgemeenten gezamenlijk op treden om deze stadstol te verhinderen of de impact ervan op onze pendelaars te minimaliseren. Met vereende krachten bereiken we immers meer voor de Londerzelenaar.”