Londerzeel organiseert Sportkompas voor 8-10-jarigen

Op 25 mei 2022

Kinderen zijn erg vaak zoekende wanneer het aankomt op het vinden van de juiste hobby of sport voor hen. We willen onze kinderen zoveel mogelijk laten bewegen en sporten. “Onze sportclubs zagen tijdens de coronaperiode hun ledenaantal zienderogen slinken. De inzet van deze tool kan het ledenaantal van onze talrijke Londerzeelse sportverenigingen- en clubs weer opkrikken”, zegt gemeenteraadslid Sanne Eeckelers (N-VA).

Sportkompas is een wetenschappelijk onderbouwde oriëntatietool en helpt kinderen van 8 tot 10 jaar (3e en 4e leerjaar) bij het kiezen van de juiste sport. Op basis van wat een kind leuk vindt en aan de hand van verschillende bewegingsoefeningen (lenigheid, motoriek, evenwicht) ontdekken kinderen zelf welke sport ze graag doen en waar ze aanleg voor hebben. Dit helpt onze kinderen met een gerichtere doorstroom naar sportverenigingen, minder drop-out bij de clubs en vooral heel wat plezierbeleving en een levenslange sportparticipatie.

Als gemeente krijg je bovendien (anoniem) inzicht in de testwaarden van de kinderen vergeleken met de testwaarden van Vlaanderen en krijg je zich op de favoriete sporten, zodat het gemeentebeleid hierop kan afgestemd worden.

“We zijn erg tevreden dat het gemeentebestuur en bij uitbreiding de voltallige gemeenteraad instemt op dit erg waardevol initiatief”, zegt Eeckelers. “Wie weet hebben we binnen ettelijke jaren een topsporttalent in eigen rangen die de juiste sport gevonden heeft dankzij het Sportkompas.”