Locatie hondenspeelweide Londerzeel Sint-Jozef stoot op kritiek bij buurtbewoners én oppositie

Op 15 mei 2021

De Londerzeelse meerderheid wil in elk van haar deelgemeenten een hondenlosloopweide inrichten. Na reeds ééntje te hebben geopend in centrum Londerzeel, in de Groene Long achter de Administratief Centrum, is er nu een langwerpige grasstrook voorbehouden als hondenspeelplek achter het Gemeenschapscentrum Gerald Walschap in Londerzeel Sint-Jozef.

“Als diervriendelijke gemeente juicht ook de Londerzeelse N-VA fractie een hondenlosloopweide erg toe”, zegt Sanne Eeckelers (N-VA). “Helaas hebben wij heel wat klachten ontvangen van de nabije buurtbewoners dat deze hondenspeelplek ingericht is zonder voorafgaand overleg met hen of zonder te polsen naar enig draagvlak in de nabije omgeving.”

De grasstrook werd met draad afgebakend, maar ook daar liep het mis. De afsluiting werd jammerlijk bevestigd aan de eigendom die niet aan de gemeente toebehoort. Bewoners reageren misnoegd op de manier hoe deze hondenspeelweide tot stand kwam.

“De meerderheid heeft steeds de mond vol over burgerparticipatie en advies inwinnen bij de bevolking, maar deze werking staat gewoon haaks op wat er gebeurd is bij de inrichting van deze hondenspeelplek”, zegt Eeckelers. “Bij de zoektocht naar een geschikte locatie van een hondenlosloopweide moet je altijd rekening houden met de bekommernissen en suggesties van de buurtbewoners. Bovendien ontneemt men een stuk speelterrein van de kinderen.”

N-VA gelooft dat er geschiktere percelen in Londerzeel Sint-Jozef kunnen dienen voor de inrichting van een échte losloopweide, want op deze plek hebben grotere hondenrassen zelfs niet de kans om los te lopen.

“Wij dringen er bij het gemeentebestuur op aan om de locatie te herbekijken en onze opmerkingen mee te nemen wanneer ze op zoek gaan naar de geschikte plaats voor dergelijke beleving, niet alleen in Sint-Jozef, maar ook in Malderen en Steenhuffel.”

In de pers: Het Nieuwsblad/Regionaal: Brussel-Noordrand