Kleuterschool Vlindertuin krijgt capaciteitsverhoging

Op 26 juni 2024

Dankzij N-VA meer Londerzeelse kinderen in Vlindertuin

Op de gemeenteraad van juni stelde N-VA Londerzeel bij monde van Sanne Eeckelers een capaciteitsverhoging voor voor de Vlindertuin in de Lijsterstraat. Een aantal kinderen staan daar immers op de wachtlijst om gedurende volgend schooljaar te kunnen instappen. “De school heeft de ruimte om die kindjes veilig school te laten lopen. Er is reeds voldoende personeel en begeleiding in dienst. Bovendien heeft de capaciteitsverhoging geen financiële impact op de school of op het gemeentebestuur”, zegt raadslid Eeckelers.

De school had bij het college al meermaals aangedrongen om samen te kunnen zitten en te praten over een capaciteitsverhoging, maar dat werd steevast afgewimpeld of zelfs genegeerd.
Daarop agendeerde N-VA het voorstel op de gemeenteraad. “Het is hallucinant dat je als schepen van Onderwijs zelfs de moeite niet doet om maar te proberen die Londerzeelse kinderen een plekje te geven. De betrokken school heeft de ruimte en het personeel. Een capaciteitsverhoging ondergraaft de onderwijskwaliteit niet en het heeft bovendien geen impact op de onderwijsbudgetten. We willen het pad maximaal effenen, zodat ook voor deze kinderen een plaats is in de school van hun eerste keuze.”

De capaciteitsverhoging geldt voorlopig enkel voor schooljaar 2024-2025, omdat we zien dat het geboortecijfer na 2022 daalt en een nieuwe wachtlijst in de nabije toekomst niet aan de orde zal zijn.