Gouverneur tikt Londerzeelse gemeentebestuur op de vingers

Op 20 januari 2022

Na de woelige gemeenteraad van vorige maand waarbij de oppositie fel van leer trok tegen de invoering van een nieuw belastingreglement voor de Londerzeelse bedrijven, heeft ook de gouverneur van Vlaams-Brabant geoordeeld dat het reglement vernietigd moet worden omdat het gelijkheidsbeginsel geschonden is.

Het nieuwe belastingreglement zorgt in Londerzeel al wekenlang voor heel wat commotie. Volgens de N-VA was het een ondoordachte beslissing en zou de tekst nooit door de toezichthoudende overheid aanvaard worden. De gouverneur heeft nu ook effectief geoordeeld dat er een schending van het gelijkheidsbeginsel is door een verschillende behandeling van rechtspersonen en natuurlijke personen. Bij de bespreking op de gemeenteraad had raadslid Bart Van Doren (N-VA) er reeds op gewezen dat dit reglement omwille van die reden naar de prullenmand zou worden verwezen.

De oproep vanuit de N-VA fractie om de stemming van het punt uit te stellen, in overleg te gaan met onze ondernemers en een aantal onduidelijkheden uit te klaren, viel echter in dovemansoren bij de LWD-CD&V-Groen meerderheid.

Door de ondoordachte werkwijze waarmee deze meerderheid dit besluit genomen heeft, zit de gemeente nu wel met een financieel probleem. Dit betekent jaarlijks 600.000 euro minder inkomsten. In 2022 was het resultaat van het boekjaar al zwaar negatief (-1.8 miljoen euro) En ook in 2023 zijn er minder inkomsten dan uitgaven (-751.961). Met 600.000 euro jaarlijks minder inkomsten wordt het verschil tussen uitgaven en inkomsten nóg groter. Dit betekent dat we met een negatief cijfer zitten op het einde van het meerjarenplan en dat dit dus niet langer voldoet aan de regels die de Vlaamse overheid oplegt. Ook het meerjarenplan, DE leidraad voor een lokaal bestuur, zal dus opnieuw moeten opgemaakt worden.

"We hebben meermaals gepleit voor een onderbouwd belastingreglement", zegt Van Doren. We hebben zowel de burgemeester als de schepen voor lokale economie er meermaals toe aangespoord om de teksten met de betrokken partners te herbekijken maar het heeft niet mogen baten. Londerzeel heeft twee ondernemersverenigingen, OGL en Unizo, die beide heel wat expertise in huis hebben en ook hadden kunnen wijzen op de onvolkomenheden van dit dossier. Wat de meerderheid nu gedaan heeft, is koudweg - zonder enig overleg- een nieuw, ondoordacht reglement invoeren en nu betaalt ze daar de prijs voor. Letterlijk."

Zie ook: Het Nieuwsblad/Regionaal: Brussel-Noordrand