European Disability Card vanuit oppositie goedgekeurd

Op 2 februari 2019

De gemeenteraad keurde het voorstel van de Londerzeelse N-VA fractie goed om de European Disability Card te gebruiken en te promoten. De meerderheid onthield zich bij deze stemming, waardoor de 12 oppositiestemmen het punt goedkeurden. Dankzij deze kaart kunnen personen met een beperking, ook al is deze niet steeds fysiek waarneembaar, eenvoudig en zonder discussie aantonen dat ze erkend zijn als persoon met een handicap. Hiermee komen ze in aanmerking voor specifieke voordelen om hun toegankelijkheid tot het sport-, vrijetijds- en cultuuraanbod te vergroten.

Mensen met een beperking staan vaak in de kou, wanneer ze bij aanbieders van cultuur, sport en vrijetijd hun handicap niet op papier kunnen ‘bewijzen’. Om komaf te maken met deze pijnlijke situaties, werd de European Disability Card in het leven geroepen, waardoor personen met een beperking eenvoudig en zonder discussie kunnen aantonen dat ze recht hebben op bepaalde voordelen.

“Lokale organisaties en ondernemingen kunnen op vertoon van deze kaart voordelen toekennen zoals een verlaagd tarief, aangepaste brochures of informatie, aangepaste rondleidingen,” zegt N-VA gemeenteraadslid Greet Ilegems. "Op die manier kunnen ze zichzelf extra in de kijker zetten en meewerken aan een meer inclusieve samenleving." De gemeente Londerzeel zal het initiatief vanaf nu dus mee ondersteunen. Organisaties, ondernemingen en rechthebbenden op deze kaart kunnen voor meer informatie alvast terecht op de website www.handicap.belgium.be, waarna u doorklikt naar 'mijn rechten'.

“Constructieve oppositie voeren is wat we de Londerzelenaar beloofden en tijdens de eerste échte gemeenteraad ook deden”, zegt fractieleidster Nadia Sminate (N-VA). "We hebben meteen een aantal belangrijke voorstellen geagendeerd en zijn dan ook zeer tevreden dat we vanuit de oppositie het beleid van Londerzeel verder vorm kunnen geven.”

Foto: op links Pieter Paul Moens (bedenker EDC initiatief) en op rechts Greet Ilegems (gemeenteraadslid Londerzeel).