Nieuw circulatieplan, "daarmee zet je een stolp boven het centrum"

Op 15 april 2022

Gemeente Londerzeel start een proefproject wat de mobiliteit in en rond het centrum van Londerzeel beïnvloedt. ''Gezien een aantal stromen gecreëerd werden door de werkzaamheden, willen we het proefproject meteen laten aansluiten nadat de werkzaamheden afgerond zijn"", stelt het bestuur. Oppositiepartij N-VA kan zich niet vinden in de gang van zaken.

Het huidige plan dat deze week ingaat zal invloed hebben op vele straten rond het centrum. Zo blijven bijvoorbeeld de Verbindingsstraat, Kerkhofstraat en de Mechelsestraat deels eenrichtingsverkeer. Deze maatregelen zorgen ervoor dat doorgaand verkeer rond het centrum rijdt zodat dat bereikbaar blijft voor bestemmingsverkeer.

Daarnaast worden er ook twee bijkomende maatregelen ingevoerd. Zo zal er in de Molenstraat een parkeerzone worden ingericht aan de rechterzijde van de rijrichting naar het centrum. En zal de E. Van Esbroeckstraat eveneens enkelrichting worden naar de Meerstraat. Maar er worden toch ook enkele zaken opgeheven. Het tweerichtingsverkeer in de Mechelsestraat en de Kerkhofstraat tussen het L. Meeusplein en de Verbindingsstraat, het tweerichtingsverkeer in de Gildenstraat naar de Kerkhofstraat en het tweerichtingsverkeer in de Ursulinenstraat.

Stolp op centrum

''Daarmee zet je gewoon een stolp bovenop ons centrum"", stelt Nadia Sminate (N-VA). ''Veel inwoners maar vooral middenstanders zijn daar niet tevreden mee. Zij beten op hun tanden tijdens de werken en telden af naar een gewone gang van zaken. Maar nu dit zonder overleg zomaar op tafel gooien zonder enige communicatie? Dat is een brug te ver. Het typeert onze huidige meerderheid om gewoon hun goesting te doen."" Volgens Sminate lijden de handelaars wel 60 tot 70% aan inkomstenverlies. ''Verschillenden onder hen denken ernstig na over hoe het verder moet met hun zaak en of dit wel haalbaar is. Eerst moesten ze de coronacrisis weten te overbruggen. Vervolgens de werkzaamheden in het centrum die wat timing betreft zeer ongelegen kwamen en nu krijgen ze plots te horen dat de mobiliteit niet meer zal worden wat het was. Een bittere pil voor hen.""

Lees verder via: Het Laatste Nieuws/de Ring-Brussel
en Het Nieuwsblad/Regionaal: Brussel-Noordrand