Bestuursmeerderheid bouwt verder op fundamenten vorige bestuursploeg

Op 15 januari 2020

Op de laatste gemeenteraad van het jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen staat traditioneel de meerjarenplanning op de agenda. In dit plan licht de meerderheid haar strategische visie en actieplannen toe met daarbij telkens de aangewende budgetten.

“In het meerjarenplan 2020-2025 zitten heel wat elementen waarvan de aanzet reeds in de vorige bestuursperiode is gegeven”, duidt raadslid Bart Van Doren. Zo zal de nieuwe bestuursploeg de cultuursite verder uitwerken waarvoor voormalig Schepen van Cultuur Gerda Verhulst reeds de nodige middelen toekende. De afwerking van het fietspad langs de spoorweg richting station van Malderen en de heraanleg van de Drietorenstraat zijn eveneens twee initiatieven die begroot werden in de meerjarenplanning 2014-2019.

“We kunnen alleen maar toejuichen dat de huidige meerderheid verder werkt op de fundamenten die werden gelegd onder de vorige bestuursperiode”, zegt Bart Van Doren. “Helaas hebben we in het toegelichte meerjarenplan onder meer een beperkte mobiliteitsvisie moeten vaststellen bij het college.”

“Verder stellen we ons de vraag of bepaalde dure investeringen niet dubbelop zijn”, zegt Sanne Eeckelers. “De meerderheid wil de kasseien in Londerzeel Dorp onder handen nemen, zonder de honderd jaar oude riolering mee te nemen in de heraanleg. Tweemaal het hart van onze gemeente openleggen op korte termijn, lijkt ons niet bevorderlijk voor het ondernemersleven.”

“Steenhuffeldorp is enkele jaren geleden heringericht en zou volgens de meerjarenplanning in 2023 aangepakt worden. Het investeringsbudget kan volgens ons beperkt worden door bijvoorbeeld bepaalde verkeersstromen te herbekijken, zodat de andere dorpskernen in onze gemeente ook een stuk van de taart krijgen.”

De meerderheid had de mond vol dat ze met een beperkt aantal middelen bijzonder creatief geweest zijn om een duidelijke visie voor de gemeente uit te werken. Maar voor de realisatie van haar meerjarenplan komt ze wel aankloppen bij wie hier bouwt, woont en onderneemt.

In totaal zal er deze legislatuur zo’n 3 miljoen euro aan belastingen geheven worden. “Onze fractie kan hier uiteraard niet mee akkoord gaan en heeft de meerderheid een aantal voorstellen gedaan om onrechtvaardigheden uit die nieuwe belastingen te halen”, zegt Bart Van Doren.

N-VA diende voorstellen in om jeugdverenigingen vrij te stellen van de belasting op logies. Helaas had de meerderheid hier geen oren naar. Alsook om sport- en cultuurverenigingen vrij te stellen van de meerwaardebelasting op herbestemming van gronden. Dit is immers een bedrag dat aardig kan oplopen voor een vereniging waar vrijwilligers zich dagelijks inzetten om een werking uit te bouwen en onnoemelijk veel acties doen om de nodige middelen te vergaren.

Enkel in ons voorstel om de belasting op bijkomende wooneenheden niet toe te passen op zorg- en kangoeroewoningen kon de meerderheid overtuigd worden om haar sociaal karakter te tonen. “De meerderheid verhoogde deze belasting naar 6.000 euro per bijkomende wooneenheid om appartementenbouw in onze gemeente te ontmoedigen”, zegt Greet Ilegems. “Vele kangoeroewoningen zijn officieel echter ook meergezinswoningen, terwijl generatiewonen net de woonvorm van de toekomst is door de toenemende vergrijzing.” Een primeur in deze bestuursperiode dat de meerderheid een aanpassing door de oppositie steunt.

“Wij willen onze financiële dienst bedanken voor het voorbereidende werk”, zegt voormalig Schepen van Financiën Bart Van Doren. “In de vorige regeerperiode hebben we achter de schermen immers hard gewerkt om Londerzeel klaar te stomen voor de toekomst. Het pad naar gezonde financiën werd gelegd en er werd gestart met de afbouw van de schuld. Wij blijven bezorgd om onze financiën en zullen nauw toekijken op inkomsten en uitgaven van deze meerderheid.”