Risk management doet intrede bij lokale besturen

Op 10 april 2015

Het was Geert Bourgeois (N-VA) – toen nog ‘gewoon’ minister van Binnenlands Bestuur – die meer dan een jaar geleden de kat de bel aanbond. ‘Steden en gemeenten zijn veel te duur verzekerd’, aldus de Vlaamse excellentie. Jaarlijks zouden ze samen zo’n 62 miljoen euro ophoesten aan polissen voor arbeidsongevallen, brand, diefstal, burgerlijke aansprakelijkheid, rollend materieel, enzovoort.

Dat het anders kan, toonde onder meer Dilbeek, één van de pioniers op dat vlak. De gemeente spaarde 185.000 euro of 43 procent aan premies uit door haar verzekeringsportefeuille te heronderhandelen.

Het voorbeeld maakt school. De voorbije maanden boekten bijvoorbeeld Lennik en Putte aanzienlijke ‘efficiëntiewinsten’ door de boer op te gaan op de verzekeringsmarkt, respectievelijk 52 en 48 procent. Beersel spaarde 72.000 euro uit, Londerzeel 55.000 euro. En zo zijn er tal van voorbeelden.

Gevolg? De markt, die van oudsher gedomineerd wordt door de twee grote spelers Ethias en Belfius, werd een pak concurrentiëler. Er kwamen andere kapers op de kust. ‘Het fenomeen is behoorlijk nieuw’, verklaart Wauthier Robyns van Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen.

Deze week kondigde ook de stad Torhout aan dat er 150.000 euro wordt bespaard dankzij een herziening van de verzekeringen. Verzekeraar Axa haalde de overheidsopdracht binnen. ‘Met een onverhoopt succes: een besparing van 50 procent’, vertelt Korneel Warlop van Axa.