Andersvaliden te traag vergoed

Op 27 februari 2011

Volgens de nieuwe wetgeving moet een aanvraag over een tegemoetkoming aan personen met een handicap binnen de zes maanden behandeld zijn. Maar in de praktijk blijkt dat zowel Vlaanderen als Wallonië deze termijn niet halen. In Vlaanderen duurt een beslissing gemiddeld 8.1 maanden, in Wallonië gemiddeld 12 maanden.

De tegemoetkomingen zijn een vangnet voor personen met een handicap die niet of onvoldoende vergoed worden via andere stelsels dan de sociale zekerheid. Een aanvraag moet binnen de zes maanden een beslissing kennen. In 2009 werd echter slechts een derde van alle aanvragen binnen deze termijn behandeld. Eind 2009 stonden nog 51.000 aanvragen open waarvan meer dan 7.000 al ruim een jaar op een beslissing wachten.

Uit opgevraagde cijfers blijkt er ook een verschil te bestaan tussen Vlaanderen en Wallonië. Een Nederlandstalige patiënt kreeg in 2009 gemiddeld na 8,1 maanden een beslissing, een Franstalige na slechts 12 maanden. Een verschil in aanpak is hier de oorzaak van. In Vlaanderen wordt vaker gebruik gemaakt van

De verschillende werkwijzen zorgen voor een ongelijke behandeling van de aanvragers. Dit is alweer een tegengestelde aanpak in een federale dienst in Vlaanderen in vergelijking met Wallonië. De productiviteit kan zeker in onze regio ook nog verhoogd worden. Alleen moeten we ons de vraag stellen of die efficiëntiewinst wel kan behaald worden indien de diensten centraal aangestuurd blijven en we bijgevolg telkens met die tegenstellingen geconfronteerd worden.