Vraag naar openbare toiletten in Londerzeel valt in dovemansoren

Op 16 maart 2021

N-VA gemeenteraadslid Patrick Bogaerts kaartte reeds het gebrek aan openbare toiletten in Londerzeel aan op een gemeenteraad, maar kreeg geen gehoor bij het gemeentebestuur. “Zeker nu de dagen weer lengen en de zon al wat meer komt piepen, trekken velen er graag al eens op uit. Maar in deze tijden waar de toiletten in handels- en horecazaken vaak gesloten blijven, bereiken ons signalen dat maar weinigen een alternatief vinden. Vooral gezinnen met kinderen of mensen met maag- en darmproblemen trekken aan de alarmbel”, zegt Bogaerts.

De N-VA stelde voor om in elke deelgemeente (4) een openbaar toilet te plaatsen op een strategisch knooppunt. De burgemeester weigerde ons voorstel goed te keuren omwille van budgettaire redenen. De huur van mobiele WC-units en het onderhoud ervan zou te duur zijn.

De huur van zo’n mobiele unit varieert tussen 40 en 110 euro per week, afhankelijk of men kiest voor een rolstoeltoegankelijke versie of niet. Dat betekent dat men voor 4 (rolstoeltoegankelijke) toiletten maximum € 1.760 per maand moet neertellen.

“Uiteraard betwisten we niet dat deze toiletten het nodige onderhoud moeten krijgen en op regelmatige basis dienen gepoetst en ontsmet te worden. We beseffen dat dit inspanningen zal vergen van onze poetsdienst”, meent Bogaerts. “Maar beweren dat de gemeente hier geen uren of geld voor kan vrijmaken is bij de haren getrokken. “Vorige zomer roomde het bestuur namelijk tienduizend euro uit het Corononoodfonds -bestemd om onze cultuur-, sport- en jeugdverenigingen te ondersteunen- af om er eigen poetspersoneel mee te betalen.”

De N-VA fractie roept de meerderheid dan ook op om dat afgeroomde budget nu ook effectief aan coronabeleid te spenderen en onze inwoners, wandelende of fietsende toeristen nette toiletten aan te bieden.

Men hoeft de mosterd niet ver te halen. Onze buurgemeente Meise plaatst dergelijke units en ook een grootstad als Brussel lanceert een toiletactieplan. “We bieden het hen letterlijk op een presenteerblaadje aan en zullen dit tijdens de gemeenteraad van maart nogmaals doen”, besluit Patrick Bogaerts.

Het is niet omdat de federale overheid een vermoedelijke horeca-opening op 1 mei naar voren schuift dat er op dat moment ook voldoende sanitair beschikbaar zal zijn. Wij nemen in deze onze verantwoordelijkheid in plaats van ze op handels- of horecazaken af te schuiven.