Prestigeproject zadelt volgende bestuursploeg op met torenhoge uitgaven

Op 30 maart 2023

"Nu of nooit" zal de huidige bestuursploeg gedacht hebben. Zij wil namelijk zo snel mogelijk de opstart gunnen om de bibliotheek onder te brengen in de brandweerkazerne, wetende dat ons brandweerkorps ten vroegste pas in juni2026 in haar nieuw onderkomen langsheen A12 terecht kan, zadelt het huidige bestuur de volgende bestuursploeg dus op met torenhoge kosten.

“Zonder enige langetermijnvisie worden we als oppositie met onze rug tegen de muur geduwd om  in allerijl  een investering van grosso modo 5 miljoen euro te stemmen”, zegt raadslid Gerda Verhulst (N-VA). “We stellen ons oprechte vragen over de staat van het gebouw, de invulling ervan, de omgevingsaanleg en nog meer over de mobiliteitsknoop dat dit project teweeg zal brengen. Het zijn stuk voor stuk vragen waar de meerderheid ons tot op vandaag geen geruststellend antwoord kan bieden.”

Het totaalconcept dat voorligt werd opgedeeld in 3 fases; waarbij de verhuis van de bib slechts een eerste stap is. Het budget dat hiervoor werd begroot bedraagt 3 miljoen euro, maar het staat nu al in de sterren geschreven dat dit bedrag ontoereikend zal blijken, vooral wanneer men er nu al van uitgaat dat 2 400 000 euro + 21% BTW + 10% ereloonkosten + ….  binnen budget valt?

De volgende 2 fases, zijnde de volledige omgevingsaanleg met de herinrichting van het drukke kruispunt ( raming 700.000,-) + de ontwikkeling van een vrijetijdsite (raming 1 600 000,-), worden schaamteloos doorgeschoven naar een volgende beleidsploeg.

Vandaag is onze bibliotheek één van de grootste van de provincie en herbergt ze een schat aan boeken, kranten en ander lees- en kijkmateriaal. Er is voldoende ruimte voor de organisatie van lezingen, workshops, films, tentoonstellingen, enz… Volgens de huidige bestuursploeg zal de integrale inhoud van de huidige bib worden verhuisd. Alleen is het maar de vraag of dat ook mogelijk is aangezien de nieuwe locatie inboet op ruimte.

Dit is halfslachtig werk, zoveel is wel duidelijk. Er werd niet stilgestaan bij de vraag of de dienstverlening van vandaag nog die van morgen is. Nieuwe uitdagingen staan ongetwijfeld voor de deur en een nieuwe bib moet kunnen inspelen op trends. Bij gebrek aan enige marges qua ruimte wordt de flexibiliteit en de invulling van een moderne bib aan banden gelegd.

Wanneer de teller nu reeds op een ruime vijftal miljoen euro staat, zal dat binnen enkele jaren zeker meer zijn”, zegt Verhulst. “Het gebouw is volgens velen nu al in zeer slechte staat. Bovendien werden geen alternatieve locaties ernstig onderzocht die qua verkeersveiligheid en investeringskost interessanter zijn. Nu wordt er overhaast  gekozen voor de ombouw van een oude kazerne waarbij renovatiekosten  alleen maar aanzienlijk zullen oplopen. Dit is ondoordacht omgaan met geld van de Londerzelenaar.

Het voorkeursscenario om een volledige cultuursite (bib, zaal, e.a.) te voorzien op de Argo site (Stationsstraat) sterft hiermee een stille dood.