Meerderheid weigert verkeersvrije schoolomgevingen te onderzoeken

Op 1 juni 2023, over deze onderwerpen: 1. Mobiliteit, 2. Verkeersveiligheid

Alweer moesten we deze maand getuige zijn van een zwaar verkeersongeval waarbij een jonge fietser aan de schoolpoort werd aangereden. De fietsstraat aan de school in Torhout mocht hier helaas niet voldoende veiligheid bieden. Ook in Londerzeel laten ouders hun kinderen met ingehouden adem naar school vertrekken. Het verkeer aan sommige Londerzeelse schoolpoorten is soms ronduit gevaarlijk. N-VA Londerzeel vraagt dan ook te onderzoeken of de schoolomgevingen aan alle Londerzeelse scholen verkeersvrij kunnen gemaakt worden.

Mobiliteitsexperten pleitten na het recente ongeval in Torhout om alle schoolomgevingen verkeersvrij te maken. “We beseffen dat dit geen evidente oefening is”, zegt Nadia Sminate (N-VA). “Sommige scholen zijn immers gelegen aan een drukke verkeersas of vormen een toegangspoort tot de dorpskern waardoor het afsluiten van de schoolomgeving bij de start en het einde van de schooldag niet vanzelfsprekend is.”

Op afgelopen gemeenteraad deed N-VA een voorstel om de suggestie van de mobiliteitsexperts tenminste te onderzoeken. “De veiligheid van onze kinderen gaat voor ons boven alles. Werk samen met alle actoren; met schooldirecties, leerkrachten, leerlingen, lokale politie en mobiliteitsambtenaren. Organiseer eens een hoorzitting met mobiliteitsexperts om te bekijken hoe we de veiligheid van onze kinderen aan de scholen kunnen verbeteren.”

Het gemeentebestuur stemde het voorstel echter weg. “Het stelt ons enorm teleur dat de meerderheid niet alle mogelijkheden wil onderzoeken. Nochtans is de ‘creatie van autoluwe en veilige dorpskernen en schoolomgevingen’ één van de speerpunten uit hun bestuursakkoord”, zegt Sminate. “We begrijpen dat dit een werk van lange adem is, maar we zijn dit verschuldigd aan onze (klein)kinderen om zo veel mogelijk gevaarlijke situaties uit te sluiten.”