Londerzeel start met een digitaal sterrenregister

Op 25 oktober 2023

Op de gemeenteraad van oktober keurde de voltallige gemeenteraad het N-VA voorstel voor de opstart van een digitaal sterrenregister goed. “Met dit initiatief willen we de ouders van stilgeboren kindjes een hart onder de riem steken”, zegt gemeenteraadslid Sanne Eeckelers. “Ouders die minder dan 140 dagen zwanger waren, konden hun kindje tot op heden niet wettelijk aangeven. Een sterrenregister is een symbolische stap om ook hen te erkennen.”

Als een kindje na meer dan zes maanden tijdens de zwangerschap overlijdt, moet daar aangifte van gedaan worden. Vanaf 140 dagen zwangerschap kunnen ouders die dat willen hun kindje ook wettelijk aangeven en een voornaam geven. Ouders waarvan het kindje na minder dan 140 dagen zwangerschap overlijdt, kunnen wettelijk gezien geen aangifte doen. Met een sterrenregister brengen we daar verandering in.

Ouders die in Londerzeel wonen, kunnen dit jaar nog hun stilgeboren kindje laten registeren in het sterrenregister. Dat zal digitaal kunnen. Na die registratie zullen de ouders een lintje ontvangen die ze in een koesterboom op de begraafplaats kunnen hangen. Ook ouders die een tijdje geleden een kindje verloren, kunnen het meisje of de jongen registreren.