Honderdduizenden bespaard na audit van verzekeringen

Op 28 januari 2017

LONDERZEEL -

De gemeente en het OCMW van Londerzeel besparen samen bijna 200.000 euro op verzekeringspremies door na een audit en de concurrentie meer te laten spelen

Het gemeentebestuur van Londerzeel bespaart fors op verzekeringspremies. Niet dat de gemeente nu minder goed verzekerd is, maar Londerzeel laat de concurrentie tussen maatschappijen meer spelen en kon de premies ook laten zakken door een audit.

Schepen van Financiën Bart Van Doren (N-VA): “Londerzeel heeft een uitgebreide verzekeringsportefeuille voor zijn voertuigen en gebouwen, voor burgerlijke aansprakelijkheid en voor arbeidsongevallen van personeel. Doorgaans is het budget voor de verzekeringspremies dan ook hoog.”

Adviesbureau

“In 2013 besliste het college van burgemeester en schepenen om een audit van die verzekeringsportefeuille te laten uitvoeren door een studie- en adviesbureau. Dat resulteert nu een concrete premievermindering van 60.240 euro of 21 % van de totale jaarpremie”, zegt Van Doren.

Overheidsopdracht

Ook door een aantal optimalisatievoorstellen voor de verschillende verzekeringspolissen kon Londerzeel besparen. De audit bleef beperkt tot het onderhandelen met de huidige verzekeraar. “Aangezien het resultaat dermate positief was, besliste het college om in 2016 een overheidsopdracht uit te schrijven”, zegt burgemeester Nadia Sminate (N-VA).

Op die manier werd de markt geconsulteerd en kregen alle potentiële kandidaten de kans om een offerte in te dienen. Door de markt te bevragen, besparen we jaarlijks nog eens 85.000 euro”, besluit ze. Doordat het OCMW van Londerzeel zich voor deze opdracht ook heeft aangesloten bij de gemeente, levert dit voor het OCMW ook een jaarlijkse besparing op van 44.000 euro.